Poniższe odpowiedzi dotyczą pytań związanych przede wszystkim ze studiami na kierunku Cyberbezpieczeństwo. Odpowiedzi na pytania dotyczące ogólnych zasad studiowania na PW należy szukać należy szukać na stronach www.pw.edu.pl oraz www.elka.pw.edu.pl
Pytania ogólne
Kiedy zostaną uruchomione studia II stopnia na kierunku Cyberbezpieczeństwo?
Studia II stopnia dla kierunku Cyberbezpieczeństwo na WEiTI PW zostaną uruchomione w lutym 2023 r.
Zakończono już prace nad programem studiów. Kierunek w swojej ofercie będzie łączyć ścieżki naukową i praktyczną opartą na grywalizacji oraz podejściu PBL (Project-based Learning). Więcej informacji pojawi się wkrótce.
Zakończono już prace nad programem studiów. Kierunek w swojej ofercie będzie łączyć ścieżki naukową i praktyczną opartą na grywalizacji oraz podejściu PBL (Project-based Learning). Więcej informacji pojawi się wkrótce.
Na jakie dziedziny podstawowe kładziony jest nacisk w programie studiów?
Przede wszystkim na matematykę, w mniejszym stopniu – na fizykę. Wiedza w tym zakresie stanowi podstawę do nabywania wiedzy i umiejętności z zakresie informatyki technicznej (sprzęt komputerowy i oprogramowanie), teleinformatyki i cyberbezpieczeństwa.
Jakie są główne podstawowe obszary dziedzinowe, które są uczone na kierunku Cyberbezpieczeństwo?
Informatyka techniczna (sprzęt komputerowy i oprogramowanie), teleinformatyka oraz cyberbezpieczeństwo.
Charakterystyka kierunku
Jak można scharakteryzować pierwszy rok studiów?
Projektując program studiów, szczególnie dużo uwagi poświęciliśmy odpowiedniej kompozycji zestawu zajęć na pierwszym roku. Zestaw ten został on zaprojektowany z myślą o ułatwieniu „aklimatyzacji” nowo przyjętym studentom, ich wzajemnej integracji, wzmocnieniu zainteresowania studiami technicznymi, motywacji do studiowania na Wydziale, a zarazem z intencją wyposażenia ich w umiejętności uniwersalne, przydatne w dalszym kształceniu. W szczególności. na pierwszym semestrze – obok zajęć z matematyki i podstaw informatyki (algorytmy i programowanie) – będziemy prowadzić m.in. następujące przedmioty:
- Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa: przedmiot, na którym studenci, współdziałając z prowadzącymi, realizują swe pierwsze, proste projekty związane z zagadnieniami cyberbezpieczeństwa,
- Pozatechniczne aspekty pracy inżyniera: zajęcia, mające charakter warsztatowo-treningowy, w ramach których studenci uczą się, jak efektywnie pozyskiwać wiedzę oraz rozwiązują problemy, analizując studia przypadku, biorąc pod uwagę społeczne, ekonomiczne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności zawodowej inżyniera,
- Podstawy techniki cyfrowej: przedmiot, na którym w trakcie zajęć praktycznych odbywających się w nowoczesnym laboratorium studenci projektują oraz realizują w sprzęcie proste systemy cyfrowe,
- Szybkie prototypowanie inżynierskie: zajęcia, w trakcie których studenci, początkowo indywidualnie, a następnie w zespołach, konstruują mini-roboty, rywalizując o osiągnięcie jak najlepszych parametrów swoich projektów.
Jakie obszary cyberbezpieczeństwa obejmuje program studiów I stopnia?
Program studiów w zakresie podstawowych przedmiotów cyberbezpieczeństwa obejmuje 6 głównych, przenikających się obszarów:
W ramach zajęć stosujemy podejście, gdzie równolegle rozmawiamy o tajnikach cyberbezpieczeństwa z dwóch perspektyw: ofensywnej ("Red") oraz defensywnej ("Blue"). Zależy nam aby wszestronnie stymulować Wasz rozwój. Późniejsza specjalizacja w jednej z tych gałęzi nie blokuje w żaden sposób późniejszych zmian, a nawet jest częstą drogą rozwoju wielu inżynierów – specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, których poznanie w trakcie studiów. Wierzymy, że takie podejście przygotowuje na długi okres funkcjonowania na rynku zawodowym z zapewnieniem możliwości płynnych zmian specjalizacji, zakresu projektów oraz obowiązków.
- Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa
- Bezpieczeństwo danych
- Bezpieczeństwo systemów i oprogramowania
- Bezpieczeństwo komunikacji
- Kryminalistyka cyfrowa
- Bezpieczeństwo organizacyjne, społeczne i zarządzanie cyberbezpieczeństwem
W ramach zajęć stosujemy podejście, gdzie równolegle rozmawiamy o tajnikach cyberbezpieczeństwa z dwóch perspektyw: ofensywnej ("Red") oraz defensywnej ("Blue"). Zależy nam aby wszestronnie stymulować Wasz rozwój. Późniejsza specjalizacja w jednej z tych gałęzi nie blokuje w żaden sposób późniejszych zmian, a nawet jest częstą drogą rozwoju wielu inżynierów – specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, których poznanie w trakcie studiów. Wierzymy, że takie podejście przygotowuje na długi okres funkcjonowania na rynku zawodowym z zapewnieniem możliwości płynnych zmian specjalizacji, zakresu projektów oraz obowiązków.
Jaki nacisk jest kładziony na programowanie?
Programowanie na kierunku Cyberbezpieczeństwo jest podstawową umiejętnością, którą będziemy kształtować i rozwijać na przestrzeni całego toku studiów. Program rozwoju umiejętności programowania obejmuje:
- rozumienie mechanizmów wykonywania programów i działania systemów komputerowych, z bezpośrednim odniesieniem do możliwości oddziaływania na cyberbezpieczeństwo,
- naukę języków obiektowych w połączeniu ze strukturami danych i algorytmami przetwarzającymi dane jako warsztat niezbędny do wytwarzania systemów informatycznych,
- naukę języka strukturalnego niezbędnego do wytwarzania modułów blisko współpracujących z warstwą sprzętową systemów informatycznych,
- naukę języków opisu sprzętu niezbędnych do projektowania systemów cyfrowych,
- naukę wytwarzania własnych rozwiązań od prostych skryptów przez aplikacje internetowe, mobilne i serwerowe po złożone systemy informatyczne,
- wytwarzanie oprogramowania (elementy inżynierii oprogramowania), z uwzględnieniem procesów wytwarzania bezpiecznego oprogramowania.
Jaki nacisk jest kładziony na zagadnienia sprzętowe?
Zagadnienia związane ze sprzętem traktowane są jako jeden z filarów kierunku. W programie kierunku Cyberbezpieczeństwo przewidziano przedmioty, które poszerzają wiedzę z tego obszaru przez cały okres studiów. Zakres materiału dotyczącego sprzętu, jaki jest przedstawiony uczestnikom naszego kierunku zawiera:
Projekty zespołowe pozwalają zastosować zdobytą wiedzę w praktyce poprzez realizację sprzętowego specjalizowanego systemu realizującego algorytm z dziedziny DSP (Digital Signal Processing), kryptografii, SDR (Software-Defined Radio), SDN (Software-Defined Networking) czy usługi dla cyberbezpieczeństwa.
- zagadnienia dotyczące podstaw elektroniki obejmujące wiedzę dotyczącą sygnałów i systemów, transmisji sygnałów, elementów i układów elektronicznych,
- podstawy projektowania i realizacji sprzętowych systemów cyfrowych, metodyki projektowania takich systemów, ich optymalizacji i weryfikacji,
- zagadnienia obejmujące budowę systemów komputerowych oraz aspekty programistyczne związane z warstwami oprogramowania stykającymi się bezpośrednio ze sprzętem.
Projekty zespołowe pozwalają zastosować zdobytą wiedzę w praktyce poprzez realizację sprzętowego specjalizowanego systemu realizującego algorytm z dziedziny DSP (Digital Signal Processing), kryptografii, SDR (Software-Defined Radio), SDN (Software-Defined Networking) czy usługi dla cyberbezpieczeństwa.
Jakie inne ciekawe zagadnienia są poruszane na studiach?
Poza cyberbezpieczeństwiem należy zwrócić uwagę na rozbudowany katalog przedmiotów z teleinformatyki i informatyki. W ramach teleinformatyki można poznać najważniejsze podstawy funkcjonowania systemów teleinformatycznych oraz ich najnowsze realizacje w postaci cloud computingu i wirtualizacji, sieci sterowanych programowo (SDN), Internetu Rzeczy czy współczesnych aplikacji rozproszonych. Z obszaru informatyki wyróżnia się poruszanie takich zagadnień jak analiza danych, uczenie maszynowe oraz big data.
Czy na kierunku Cyberbezpieczeństwo są specjalizacje?
Na studiach pierwszego stopnia nie są planowane sformalizowane specjalizacje. Wasza specjalizacja będzie kształtowała się w naturalny sposób na podstawie wybieranych przedmiotów, realizowanych projektów czy współpracy z kadrą nauczającą PW. Przedmioty podstawowe obok uniwersalnej wiedzy z informatyki, teleinformatyki czy cyberbezpieczeństwa zaprezentują Wam spektrum możliwości rozwoju zawodowego. Jednakże to każdy z Was będzie samodzielnie podejmował decyzję co do swojej specjalizacji, a my będziemy Was wspierać w planowaniu rozwoju w wybranych obszarach inżynierii cyberbezpieczeństwa.
Perspektywy zawodowe
Rynek pracy - jak się kształtuje?
Trudno znaleźć specjalność (może poza analizą „big data” i sztuczną inteligencją) o równie dobrych perspektywach zatrudnienia – w kraju i za granicą. Znajduje to odzwierciedlenie w wysokości wynagrodzenia, które dla specjalistów w tym zakresie kształtuje się na poziomie kilkunastu tysięcy zł (miesięcznie).
Absolwenci studiów na kierunku Cyberbezpieczeństwo mogą znaleźć zatrudnienie
w szczególności w:
Absolwenci studiów na kierunku Cyberbezpieczeństwo mogą znaleźć zatrudnienie
w szczególności w:
- firmach tworzących rozwiązania informatyczne (sprzęt i oprogramowanie)
- o odpowiednim poziomie bezpieczeństwa oraz specjalistyczne rozwiązania służące zapewnieniu bezpieczeństwa systemów i sieci teleinformatycznych,
- firmach świadczących usługi z zakresu realizacji procesów bezpieczeństwa i sieci teleinformatycznych – o różnej skali i profilu działalności;
- firmach i instytucjach o różnym profilu działalności, wykorzystujących nowoczesne rozwiązania informatyczne, w szczególności – w instytucjach sektora finansowego, administracji publicznej,
- instytucjach zajmujących się różnymi aspektami bezpieczeństwa państwa.
Jakie są perspektywy możliwości zmiany pracy w obszarze cyberbezpieczeństwa?
Jest to obecnie i jeszcze przez długi czas będzie „rynek pracownika”. To pracodawcy „łowią” i „podkupują” specjalistów w tej dziedzinie, a nie specjaliści szukają pracy.
Zaprojektowaliśmy dla Was program studiów z myślą o przekazywaniu uniwersalnych umiejętności, które przydadzą się w wielu zawodach. Wierzymy, że takie holistyczne podejście pomoże Wam odnajdywać kolejne rozwijające wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa, ale też może pomóc np. w zmianie obszaru działalności zawodowej. Ważnym elementem jest też podejście kładące nacisk na zdolność do ciągłego uczenia się, której poszukują pracodawcy. Taka umiejętność pozwoli każdemu inżynierowi w odpowiedni sposób reagować na zmiany i trendy na rynku pracy.
Zaprojektowaliśmy dla Was program studiów z myślą o przekazywaniu uniwersalnych umiejętności, które przydadzą się w wielu zawodach. Wierzymy, że takie holistyczne podejście pomoże Wam odnajdywać kolejne rozwijające wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa, ale też może pomóc np. w zmianie obszaru działalności zawodowej. Ważnym elementem jest też podejście kładące nacisk na zdolność do ciągłego uczenia się, której poszukują pracodawcy. Taka umiejętność pozwoli każdemu inżynierowi w odpowiedni sposób reagować na zmiany i trendy na rynku pracy.
Certyfikacja w obszarze Cybersecurity - jaka wiedza/umiejętności ze studiów pod kątem zdania certyfikatów? Czy na studiach będą certyfikaty?
Program studiów nie przewiduje zdobywania certyfikatów. Studia prowadzą natomiast do nabycia kompetencji, dzięki którym zdobycie certyfikatów zawodowych staje się znacznie łatwiejsze i tańsze. W wielu przypadkach program przedmiotu będzie odpowiadał bezpośrednio zakresowi tematycznemu uznanych certyfikatów z cyberbezpieczeństwa.
System studiowania na PW
Zajęcia z wychowania fizycznego w programie studiów.
Jak na wszystkich studiach na PW – zajęcia przez 3 semestry w wymiarze 2 godzin w semestrze.
Jak wygląda realizacja zajęć z języków obcych na Politechnice Warszawskiej? Jaki jest poziom oraz wymagania?
Zajęcia z języków obcych na Politechnice Warszawskiej realizowane są przez Studium Języków Obcych PW (www.sjo.pw.edu.pl) w formie zajęć programowych przygotowujących do egzaminu oraz w formie zajęć wybieranych z szerokiej wielotematycznej oferty kursów poegzaminacyjnych. Na studiach pierwszego stopnia student musi uzyskać 12 ECTS z języków obcych oraz zdać egzamin na poziomie co najmniej B2.
Jakie egzaminy maturalne liczą się w rekrutacji na Cyberbezpieczeństwo?
- matematyka (z wagą 1)
- język obcy (z wagą 0,25)
- fizyka (z wagą 1)
- chemia (z wagą 0,75)
- informatyka (z wagą 1)
- biologia (z wagą 0,5)
Ile jest tygodniowo godzin zajęć na uczelni?
Od 25 do 30 godzin na tydzień
Liczba ta waha się między semestrami w zależności od liczby przedmiotów oraz podziału na rodzaje zajęć (wykład, ćwiczenia, laboratorium, projekt). Oznacza to, że niewszystkie z nich odbywają się co tydzień, np. często ćwiczenia czy laboratoria odbywają się co drugi tydzień.
Liczba ta waha się między semestrami w zależności od liczby przedmiotów oraz podziału na rodzaje zajęć (wykład, ćwiczenia, laboratorium, projekt). Oznacza to, że niewszystkie z nich odbywają się co tydzień, np. często ćwiczenia czy laboratoria odbywają się co drugi tydzień.
Społeczność Cyber:Town
Czy istnieje jakieś koło naukowe związane z cyberbezpieczeństwem?
Wszyscy zainteresowani pogłębianiem inżynierii cyberbezpieczeństwa oraz tematów pokrewnych już w najbliższym czasie znajdą dla siebie nowe miejsce w ramach społeczności Cyber:Town. Każdy może czuć się zaproszony do udziału i rozwoju tej inicjatywy. Szczegóły wkrótce (Wrzesień 2020).
Kadra dydaktyczna kierunku Cyberbezpieczeństwo
Studia na kierunku Cyberbezpieczeństwo prowadzi Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych PW. Wydział dysponuje kadrą ok. 250 nauczycieli akademickich, w tym niemal 100 samodzielnych pracowników naukowych, z których część zajmuje się w pracach badawczych i działalności dydaktycznej zagadnieniami związanymi z cyberbezpieczeństwem, prowadząc zajęcia z tego zakresu w ramach innych kierunków studiów, w tym uruchomionej z początkiem roku akademickiego 2017/18 na studiach II stopnia w ramach kierunku „Telekomunikacja” specjalności „Teleinformatyka i cyberbezpieczeństwo”.
Uruchomienie studiów I stopnia na kierunku „Cyberbezpieczeństwo” było inicjatywą wydziałową, w którą zaangażowani byli pracownicy kilku instytutów. Istotną rolę w realizacji kierunku stanowi kadra Zakładu Cyberbezpieczeństwa (ZCB) funkcjonującego od 2015 roku w strukturze Instytutu Telekomunikacji. Kierownikiem ZCB jest dr hab. inż. Krzysztof Szczypiorski, prof. uczelni.
Wspólnie z kadrą Zakładu prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu cyberbezpieczeństwa od ponad 12 lat, a utworzenie kierunku stanowi element integracji kierunków rozwoju dydaktycznego rozpoczętych kilka lat temu a przekutych w 2-letni wysiłek stworzenia nowoczesnego i unikalnego kierunku w obszarze nauk teleinformatycznych.
W dorobku pracowników ZCB znajdują się m.in.:
Zakład ZCB ma na koncie realizację takich projektów badawczo-rozwojowych jak:
Zespoły prowadzące badania w zakresie różnych aspektów cyberbezpieczeństwa znajdują się także w strukturze Instytutu Informatyki, Instytutu Automatyki i Informatyki Stosowanej oraz Instytutu Systemów Elektronicznych.
Uruchomienie studiów I stopnia na kierunku „Cyberbezpieczeństwo” było inicjatywą wydziałową, w którą zaangażowani byli pracownicy kilku instytutów. Istotną rolę w realizacji kierunku stanowi kadra Zakładu Cyberbezpieczeństwa (ZCB) funkcjonującego od 2015 roku w strukturze Instytutu Telekomunikacji. Kierownikiem ZCB jest dr hab. inż. Krzysztof Szczypiorski, prof. uczelni.
Wspólnie z kadrą Zakładu prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu cyberbezpieczeństwa od ponad 12 lat, a utworzenie kierunku stanowi element integracji kierunków rozwoju dydaktycznego rozpoczętych kilka lat temu a przekutych w 2-letni wysiłek stworzenia nowoczesnego i unikalnego kierunku w obszarze nauk teleinformatycznych.
W dorobku pracowników ZCB znajdują się m.in.:
- opracowanie ponad 40 metod ukrywania informacji w sieciach teleinformatycznych;
- opracowanie algorytmów i metod wykrywania nowych ataków na sieci teleinformatyczne (w tym typu zero-day exploit);
- opracowanie metod wykrywania nowych ataków na interfejsy biometrii głosowej;
- udział w grantach i projektach finansowanych m.in. przez MNiSW, NCN, NCBiR, MEN, A-STAR (Singapur), Unię Europejską i NATO, które dotyczyły m.in.:
- bezpieczeństwa sieci bezprzewodowych, w tym: IEEE 802.11, 802.16 i sieci sensorowych,
- nowych metod steganograficznych,
- nowych metod wykrywania anomalii sieciowych,
- nowoczesnych mechanizmów wspierających sieci pojazdów autonomicznych;
- 3 wnioski patentowe, jeden patent przyznany.
Zakład ZCB ma na koncie realizację takich projektów badawczo-rozwojowych jak:
- Forensics: Zaawansowane laboratorium kryminalistyki śledczej (2017-2019) - ufundowane przez NCBiR - program CyberSecIdent - wraz z NASK
- PDAS: Platforma detekcji anomalii sieciowych (2017-2020) - ufundowane przez NCBiR - program CyberSecIdent - wraz z Cryptomage S.A.
- An Efficient Software Defined Network (SDN) - based Framework for Big Data Processing in Cloud Data Center (2017-2019) - ufundowane przez Department of Science & Technology (DST), Govt. of India i MNiSW
- Platforma do realizacji usług z wykorzystaniem technologii blockchain, dofinansowany z NCBiR, realizowany z największym polskim bankiem PKO BP.
- SIMARGL: "Secure Intelligent Methods for Advanced Recognition of Malware and Stegomalware" (2019-2022). Celem projektu SIMARGL jest poprawa skuteczności wykrywania złośliwego oprogramowania. Projekt ten jest współfinansowy przez Komisję Europejską w ramach programu Horyzont 2020.
Zespoły prowadzące badania w zakresie różnych aspektów cyberbezpieczeństwa znajdują się także w strukturze Instytutu Informatyki, Instytutu Automatyki i Informatyki Stosowanej oraz Instytutu Systemów Elektronicznych.